Her er linken til filmen jeg har analysert.
Det er en reklamefilm for Bendit
"Frukt er sunt og digg"Min mening om filmen:
Det at det var med idrettsstjerner i reklamen, ville nok gjort at jeg stoppet opp. I tillegg har den en start som gjør at man blir litt «nysgjerrig» på hva fotballspillerne er med på å reklamere for.
Målgruppen tror jeg er mer barn og unge, enn voksne. Voksne vet jo at frukt og er sunt, mens barn kanskje vil begynne å spise mer av det, ikke bare fordi det er sunt, men fordi nettopp disse fotballspillerne er med på reklamen. Jeg synes filmspråket er ganske tilpasset målgruppen. Ordet «digg» blir bl.a. brukt, pluss barnesangen «Nei, nei gutt». Det passer til ungdommen og/eller barna som ser på.
Reklamen er ganske humoristisk, og handler om valget mellom godteri og frukt. Jeg tror filmprodusentene har valgt denne formen for å fange oppmerksomheten til de unge, og for å vise at for å bli god innen idrett gjelder det å velge rett også i matveien. Det er en sammenheng mellom historien og varen ved at det er toppiddrettsutøvere som å reklamere for frukt, framfor godteri. Det henger sammen fordi at for å nå toppen i idrettsverden må man spise sunt, for da å kunne yte sitt beste

Det legges ikke fram noe fakta om produktet, annet enn at frukt er «sunt og digg».
Priser og liknende sies det ikke noe om. Men det synes jeg helle rikke er nødvendig i en slik reklame.
Det er laget liknende filmer om det samme produktet. Blant annet en «oppfølger» med skigjengen i rollene. Den går ut på at de vil vise at de er like gode som fotballgjengen, og rapper låten om at «frukt er sunt og digg». Det er samme temaet i filmene. –Altså frukt, og et brukes det samme slagordet: «Frukt er sunt og digg». I tillegg til det, er også historien er lik i filmene, og den handler om idrettsutøver som synger sang om frukt, og reklamerer for at det er sunt og digg.
Filmen kan påvirke meg til å kjøpe frukt, både fordi frukten de reklamerer med ser god ut, og fordi det er kjente personer som spiller i filmen. Sangen i filmen er i tillegg lett å huske, og setter seg lett på hjernen. Jeg liker reklamen, og synes den er morsom og kreativ. I tillegg er sangen som er i filmen er kul. Det at det er med kjente personer i reklamen, gjør den ekstra bra.
Reklameanalyse i ti trinn:
Sender: Bendit
Målgruppe: Barn og unge
Filmatiske virkemidler: Idrettsutøvere som skuespillere (Konnotasjon)
Språk: Ungdommelig
Spiller på: Både følelser og informasjon
Info: Frukt er sunt og godt
Hvordan filmen speiler at det er Norge i 2012: Vi spiser mer godteri nå enn for 50 år siden, og språket er litt «slakkere».
Prosessmodellen: Sender: Bendit – Budskap: Frukt er sunt og godt – Medium: TV - Mottaker: De som ser på TV - Målgruppe: Barn og unge - Respons: Økt salg av frukt - Støy: Tekniske problemer, at folk ikke kjenner igjen skuespillerne.
Sannsynlighet for at Per vil oppfatte slik senderen ønsker: Per har sett Morten Gamst Pedersen på TV, og synes han er god, og når han da reklamere for frukt, vil Per også spise det for å bli like god som Gamst Pedersen.
Konklusjon: Morsom og kreativ reklame. Gjør at folk for mer fokus på frukt, særlig de unge.
Reklameanalyse i ti trinn:
Sender: Bendit
Målgruppe: Barn og unge
Filmatiske virkemidler: Idrettsutøvere som skuespillere (Konnotasjon)
Språk: Ungdommelig
Spiller på: Både følelser og informasjon
Info: Frukt er sunt og godt
Hvordan filmen speiler at det er Norge i 2012: Vi spiser mer godteri nå enn for 50 år siden, og språket er litt «slakkere».
Prosessmodellen: Sender: Bendit – Budskap: Frukt er sunt og godt – Medium: TV - Mottaker: De som ser på TV - Målgruppe: Barn og unge - Respons: Økt salg av frukt - Støy: Tekniske problemer, at folk ikke kjenner igjen skuespillerne.
Sannsynlighet for at Per vil oppfatte slik senderen ønsker: Per har sett Morten Gamst Pedersen på TV, og synes han er god, og når han da reklamere for frukt, vil Per også spise det for å bli like god som Gamst Pedersen.
Konklusjon: Morsom og kreativ reklame. Gjør at folk for mer fokus på frukt, særlig de unge.
-Tonje
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar